Jakter årets talent i PostNord-ligaen
Trenerne i de 56 klubbene i fotballens 2.divisjon, PostNord-ligaen, går på talentjakt. Nå skal de nominere divisjonens største talenter. Vinneren offentliggjøres i forbindelse med cupfinalen.
- Vi ser etter spillere som kommer til å prege fotballen på elitenivå i framtida. De starter ofte sin karriere på lavere nivå. Vi tror det er mange av dem i dagens PostNord-liga, og derfor ønsker vi å løfte dem opp og fram gjennom denne konkurransen, sier Leif Gunnar Smerud, juryformann og landslagstrener for U21.
PostNord-ligaen representerer breddefotballen, men er også en viktig rekrutteringsarena for toppfotballen. For å rette mer fokus på det viktige utviklingsarbeidet som gjøres lokalt blant de 56 ulike klubblagene, kåres årets PostNord-talent 2016.
PostNord ønsker å bidra til økt fokus og et løft for den nye ligaen. Kåringen av PostNord-talentet er ett av flere elementer i dette arbeidet.
- Vi er et kommunikasjons- og logistikkselskap representert over hele landet, og er stolte over at vi kan bidra til det viktige arbeidet og engasjementet som gjøres for norsk lokal-fotball. Det blir spennende å se hvilke spillere som har potensial og kan videreutvikle seg til å bli toppspillere, sier administrerende direktør i PostNord, Robin Olsen.
Alle trenere oppfordres til å velge ut tre talenter fra sin avdelingen, basert på prestasjoner under vårsesongen, og vil vurdere spillere ut fra følgende kriterier:
- Under 21 år
- Utmerker seg med spesielt gode fotballferdigheter
- Høyt utviklingspotensial
- Gode holdninger
Trenerne kan kun velge én spiller fra egen klubb i nominasjonsprosessen, og samlet vil alle listene bli sendt til divisjonsforeningen.
Mot slutten av sesongen vil juryen, bestående av Dag Halvorsen, Lars Smerud, Eli Landsem, Nils Johan Semb, representanter fra PostNord ved Lars Smith og Bjørn Thorvaldsen og representanter fra Amedia, kåre årets talent PostNord-ligaen.
Kåringen vil foregå i forbindelse med cupfinalen 20.-22. november, hvor både spiller og klubb mottar utmerkelsen og premie.
Amedia, med sine 64 lokalaviser, har etablert seg som en av landets største TV-produsenter av fotball og sender live-kamper av PostNord-ligaen.
- Ingen kjenner PostNord-ligaen som våre aviser i Amedia. 24 av våre aviser følger 35 klubber tett på arenaer over hele landet, så vi burde ha de beste forutsetninger for å finne årets talent, sier Are Stokstad, konsernsjef i Amedia.