2. divisjon fotball = PostNord-ligaen
- At en stor og offensiv aktør som PostNord ønsker et samarbeid med norsk fotball for å nå sine ambisiøse forretnings- og kommunikasjonsmål tar vi som en anerkjennelse av fotballens posisjon, sier Erik Loe, kommersiell direktør i Norges Fotballforbund.
Norges Fotballforbund og PostNord har signert en treårig samarbeidsavtale om ligasponsorat for 2. divisjon. PostNord-ligaen består av 56 lag fordelt på fire avdelinger, og årets sesongstart er 9. april.
Fulltreff for PostNord
- Å inngå samarbeid med 2. divisjon passer oss perfekt. Når vi ser alle lag som er i den nye PostNord-ligaen, ser vi at det er fulltreff. Vi er lokalisert med avdelinger i hele Norge. Vi hjelper lokale aktører hver dag med å få sine varer frem, og vi har lyst til å være med på å løfte frem norsk fotball. Dette blir et samarbeid som vil glede alle våre medarbeidere og kunder i hele Norges land. Det er stort for oss å få et liganavn, sier kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord, Ole A. Hagen.
Fornøyde klubber
Hagen presenterte PostNord for en svært fornøyd forsamling av representanter fra samtlige 56 klubber i PostNord-ligaen under et 2.divisjonssminar i februar. Og responsen fra klubbene var meget god.
Styreleder Anders Eggen i Divisjonsforeningen fortalte at både han og resten av styret er svært fornøyd med avtalen.
- Dette er et samarbeid vi virkelig ser fram til. Det å ha en så sterk og landsdekkende samarbeidspartner passer perfekt til oss i 2. divisjon, og vi skal med glede og stolthet markedsføre og profilere PostNord over hele landet. PostNord-ligaen er et flott navn, og vi vet at våre 56 lag vil bli gode ambassadører for vår nye ligasponsor, sa Eggen til stor applaus fra forsamlingen.
Kan få stor effekt
Daværende fotballpresident Yngve Hallèn var også tilfreds.
- Nå får vi inn en kjempestor aktør og dere klubber er hovedelementet i avtalen. Uten det grunnlaget som er lagt gjennom jobben dere har gjort de siste årene, med stort fokus på utvikling og på å bli bedre både sportslig og som klubb og produkt, så hadde ikke denne avtalen kommet. Min oppfordring er å utnytte dette maksimalt. PostNord er en stor aktør på det norske markedet, som også i stor grad vil bruke lokale personer som har en identitet knyttet til deres klubb. Det gjør at vi kan få en stor effekt av avtalen. Hvis dere gjøre en innsats lokalt, så er det dette som skaper verdier. Jeg er sikker på at dette vil bli svært bra for dere, sa Hallén til de 56 klubbene.
Derfor ble det fotball
- Vi kunne valgt golf, vi kunne valgt Operaen, men vi vil ikke støtte noe for de få, vi vil støtte noe som når mange, over hele landet. Derfor falt valget på fotball, forteller kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen.
I likhet med PostNord er 2. divisjon spredt over hele landet. 2. divisjon er kjent som divisjonen for breddefotball med stort lokalt engasjement.
- Ett av målene for 2016 er å øke synligheten til PostNord i Norge, og et slikt sponsorat vil bidra sterkt til dette. Vi vil bli synlige på alle klubblagenes arenaer, alle spillere vil ha drakter merket med PostNord og vi vil profileres på alle klubblagenes hjemmesider, sier Ole A. Hagen.
Over 200 av kampene skal live-streames, og her vil liganavnet, PostNord-ligaen, være synlig, samtidig som det skal lages en egen vignett som vises i forbindelse med sendingene. I tillegg vil det også lages en intervjuvegg hvor spillere og trenere intervjues før og etter kamp.
- Dette er gode tiltak for økt synlighet, og ikke minst vil det bidra til å profesjonalisere rammene rundt 2. divisjon, sier Ole A. Hagen.