Har du spørsmål?
Ta kontakt med kundeservice.
Pallutveksling er økonomisk og miljømessig gunstig, og er derfor en tjeneste vi yter overfor våre kunder.
Ordningen gjelder kun godkjent EUR-pall.
Unntatt fra ordningen er når EUR-pallen er tydelig merket med oblat "IKKE UTVEKSLINGSPALL", og godset samtidig er plastret/stroppet til pallen slik at sendingen går ubrutt til mottaker.
Eventuelle avvik fra anbefalingen vil være nedfelt i PostNords avtaler med kunder og transportører.
PostNord fører reskontro over alle parter som benytter selskapets pallkvitteringer. Alt oppgjør av reskontro skal skje ved tilbakelevering av godkjent EUR-pall, med mindre partene er enige i annen oppgjørsform.
Kun pallkvittering med selskapets logo er gyldig dokumentasjon på krav.
Krav til pallkvittering:
Henvend deg til PostNord ved spørsmål om utfylling.
Utydelige eller sent innkomne kvitteringer vil kunne bli belastet den som har fylt ut kvitteringen, eventuelt ikke bli akseptert av PostNord.
For delvis dekning av PostNords kostnader for pallutveksling og returleveranse, faktureres avsender med en kostnadsdel.
Avsender har kun anledning til å fakturere mottaker for pall når denne, sammen med gods, utgjør ett kolli og er tydelig merket med "IKKE UTVEKSLINGSPALL"-oblat.
En godkjent EUR-pall er trafikkdugelig. Det vil si at den ikke har skader eller tilgrising som skader godset, og at den innehar ale stempler som sikrer at den er produsert etter standard.
EUR-pall skal ikke godkjennes dersom pallen har én eller flere av følgende defekter:
Ta kontakt med kundeservice.