Digitoll - en digital tollbehandling
Over de siste årene har Tolletaten tatt fatt på en omfattende digitaliseringsprosess. Målet er å effektivisere arbeidsoppgavene som sikrer smidigere løsninger. Et resultat av dette er innføringen av Digitoll.
Digitoll innebærer at Tolletaten krever digital informasjon minimum 2 timer før grensepassering. Når Tolletaten mottar informasjon om varer og transport før kjøretøyet har ankommet grensen, kan Tolletaten behandle og ta en risikovurdering av godset før grensepassering. På denne måten blir tidkrevende og manuelle prosesser fjernet og erstattet av en automatisert grensepassering.
Digitoll vil kreve omfattende forberedelser fra PostNord sin side for å sikre at alle tollprosedyrer er korrekt utført. Dette betyr at vi må sikre at tollinformasjonen fra våre kunder er korrekt, og at denne informasjonen er tilgjengelig i god tid før transporten starter.
En forutsetning for at vi skal klare de nye kravene og opprettholde vårt servicenivå er at vi mottar toll-EDI fra våre kunder. Det har vært et krav for våre tjenester siden 2021.
Riktig og tidlig deklarering bidrar til å unngå forsinkelser ved grensen og muliggjøre direkte levering til kunden.
Digitoll ble introdusert 1. januar 2023 for å effektivisere import gjennom digitalisering. I en overgangsperiode frem til 1. april 2025 er det mulig å benytte seg av både direktekjøringsordningen og Digitoll-prosedyren. I løpet av høsten 2024 går vi over til den digitale løsningen. Da må varene fortolles på forhånd, ellers er det stor fare for forsinkelser fordi tollvesenet må behandle varene manuelt.
Hva er digitoll?
Gjennom Digitoll-konseptet vil vi fjerne tidkrevende og manuelle prosesser ved innførsel av varer til landet for næringslivet. For å få til det, trenger vi digital informasjon før eller senest ved grensepassering. Når det ikke er behov for kontroll krysses grensen raskt og effektivt, og varene kan frigjøres automatisk for den valgte tollprosedyren ved grensepassering.
Digitoll-konseptet er tredelt, og basert på disse sentrale forutsetningene:
- Informasjonen leveres digitalt, før eller senest ved grensepassering.
- Tolletaten behandler og risikovurderer informasjonen før eller senest ved ankomst.
- En i størst mulig grad automatisert grensepassering med automatisk frigjøring for valgt prosedyre.
Les mer om Digitoll på Tolletaten sine nettsider.
Fordeler ved å bruke Digitoll
Innføringen av Digitoll skjer trinnvis og vil pågå i flere faser. Ved å ta i bruk Digitoll så tidlig som mulig vil næringslivet kunne tilpasse egne systemer og arbeidsprosesser, og gjøre nødvendige justeringer før direktekjøringsordningen avvikles og det innføres plikt til digital oppfyllelse av melde- og opplysningsplikten.
Digital informasjon om varer før eller senest ved grensepassering vil:
• Motvirke ulovlig innførsel og bidra til like konkurransevilkår
• Beskytte samfunnet mot trusler relatert til helse, miljø og terror
• Gi raskere fristilling av varer for fri omsetning
• Gi raskere passering på grensen
• Gi mindre behov for etterarbeid
• Føre til at plikter og ansvar blir tydeligere
• Gi økt effektivitet i samhandlingen mellom Tolletaten og næringslivet
Hva gjør PostNord?
Vi jobber med våre samarbeidspartnere i alle land for å sikre at vi er klare for å bruke Digitoll for alle våre transporter innen 1.april 2025. Vår første Digitoll-passering fant sted i september 2023, og siden da har vi kontinuerlig jobbet med å implementere Digitoll-prosessen på våre trafikker. Denne implementeringen gir oss muligheten til å optimalisere våre tjenester og tilpasse oss de nye kravene på en effektiv måte.