Netthandelen er i eksplosiv vekst, og stadig flere ønsker pakker levert helt hjem. Nå står fremtidens terminal klar på Langhus.
Utvidelsen betyr at anlegget vil doble kapasiteten til 250.000 pakker per dag, og et nytt sorteringssystem vil øke presisjonen og gi mer effektiv logistikk.
– Terminalen på Langhus er en av våre viktigste investeringer i arbeidet for å øke kapasiteten og kundeopplevelsen. Det er en viktig byggestein i vår strategi om å bli ledende på e-handel og levere raske og moderne leveringsløsninger, forteller eiendomsdirektør i Postnord, Ronny Grøtvedt.
Den 12. mars innførte regjeringen de mest inngripende smittetiltakene for å bekjempe spredningen av koronaviruset, da skoler, barnehager og flere deler av serveringsbransjen og kulturlivet måtte stenge. Uken før Norge stengte ned, ble det første spadetaket tatt på Fugleåsen på Langhus, hvor PostNord-terminalen mer enn dobles i størrelse – fra 10.000 kvm til 22.730 kvm.
Ingen kunne forestille seg hvordan livene våre ville forandre seg over natten, eller hvordan vanene våre ville endres. Et halvt år senere, er mange av vanene blitt den nye normalen: bedre håndhygiene, minst én meters avstand, mindre klemming og håndhilsning – og økt netthandel.
Sammenlignet med 1. kvartal i år, leverte PostNord 82 prosent flere pakker helt hjem til kunder i 2. kvartal. I sommermånedene lå antall hjemleveringer på et normalt nivå, men siden august har økningen igjen skutt i været – med 90 % vekst sammenlignet med fjorårets tall.
– I utgangspunktet var utvidelsen av Langhus-terminalen et grep for å kunne takle den stigende etterspørselen og pakketopper under Black Week og frem mot julehandelen. Nå ser vi at nordmenns handlevaner har forandret seg som følge av pandemien, og vi forventer at pakketoppene vil bli enda større enn tidligere år. Stadig flere ønsker å handle mer på nett, og det er vårt ansvar å kunne levere på det økende volumet av pakker som skal transporteres fra nettbutikk til forbruker, sier Grøtvedt.
Nå står terminalen klar, og flere avdelinger har allerede flyttet inn i de nye lokalene. Til tross for pandemien, har byggeprosessen gått som planlagt. Det har kun vært én utsettelse, på knappe to uker, og god struktur og orden på byggeplassen, har sørget for at det ikke har vært ett eneste arbeidsuhell på prosjektet.
Dobbel kapasitet og mer presis levering
Den mest opplagte forandringen på Langhus er utvidelsen i antall kvadratmeter. Når terminalen nå står klar, er det den aller største PostNord-terminalen i hele Norge. På innsiden er det imidlertid flere nyvinninger – blant annet et helt nytt sorteringssystem.
– Vi dobler kapasiteten sammenlignet med i dag. Ikke bare utvider vi størrelsen på terminalen, men vi har også et nytt sorteringsanlegg, som i stedet for å sortere på postnummer sorterer på adresse. Dette gjør at sorteringen er mer finmasket enn tidligere, og resulterer i at leveransene treffer brukerne raskere og mer korrekt, forklarer Grøntvedt.
I stedet for å hente pakker på et utleveringssted, fordi ditt postnummer tilhører dette utleveringsstedet, sorteres pakkene nå basert på gateadresse. Det betyr at flere vil kunne plukke opp pakkene sine nærmere hjemmet sitt – om man ikke velger hjemlevering som fraktalternativ.
Last ned Netthandelsbarometeret Q3 2020
Covid-19 har gjort 2020 til et rekordår for norsk netthandel og vi har hoppet flere år frem i utviklingen. Denne første utgaven av PostNords Netthandelsbarometer viser at det er store endringer i handlemønsteret!
På bare noen få måneder har norske forbrukere fått helt nye netthandlevaner, og markedet er nå modent for å teste produkter som kanskje ikke ville blitt lansert før om flere år.