Meld deg på vårt nyhetsbrev
Vi blir veldig glad om du melder deg på nyhetsbrevet vårt! Da vil du motta nyheter innen e-handel, logistikk og kommunikasjon.
Med smartere materialvalg og emballeringssystemer som beskytter bedre, samtidig som de gjør gjenvinning lettere, har emballasje-industrien potensial til å bidra til bærekraft.
Skal man snakke om bærekraft når det gjelder emballasje, kan man ikke bare snakke om å minimere materialbruken, det risikerer å bli kontraproduktivt, siden produktenes klimapåvirkning ofte er større enn emballasjens.
Hovedformålet med all emballasje er jo at det som pakkes inn, skal komme frem i hel tilstand, så sikkert og effektivt som mulig.
– Ut fra et klimaperspektiv er det verre å måtte kaste mat eller produkter enn å bruke noen flere gram materiale for å beskytte dem. Dette gjelder særlig for ressurskrevende produkter som det har vært energikrevende å produsere, f.eks. kjøtt eller ost, sier Helén Williams, som har doktorgrad i miljø og energisystemer fra universitetet i Karlstad.
For produkter med lav klimapåvirkning, f.eks. vann, er det vanskeligere å forsvare en omfattende bruk av beskyttende emballasje.
– Det er kanskje ikke verdt å investere i emballasjen hvis produktet har liten klimapåvirkning. Da må man kanskje nøye seg med enklere eller rett og slett ingen emballasje. Men så lenge produksjon og forbruk er atskilt i tid og rom, er det viktig å ikke glemme at emballasjen fremdeles må oppfylle sin funksjon, fortsetter Williams.
Emballasjen anses ofte som en miljøskurk, og med stadige nyhetsinnslag om voksende plastøyer i havet og hvaler som dør av sult med magen full av plast, er det kanskje ikke så rart at særlig plast-emballasje får kritikk.
– Det at så mye plastmateriale har havnet i naturen og havet, er svært alvorlig, det må vi få en slutt på så raskt som mulig. All emballasje som slippes ut på markedet, må samles inn, slik at den kan gjøre nytte i flere sykluser før den til slutt brukes til energiutvinning, understreker Williams.
Med smartere materialvalg, virkemidler som gjør det lønnsomt å foreta miljømessig kloke valg, og emballeringssystemer som beskytter bedre, samtidig som de gjør gjenvinning lettere, har emballasje-industrien potensial til å bidra til bærekraft.
– Hvordan man designer emballasje for netthandelen, er det ikke så mange som tenker på i dag. Utviklingspotensialet er enormt når det gjelder smartere og mer bærekraftige emballeringssystemer, sier Annika Olsson, professor i emballasjelogistikk ved Lunds Tekniska Högskola i Sverige.
Ifølge Olsson har netthandelen hittil primært fokusert på salg. Man har tatt utgangspunkt i den tradisjonelle butikkhandelens emballasje og logistikksystemer. Men emballasjens hovedoppgave, dvs. å beskytte innholdet, blir noe helt annet når den skal sendes hjem til forbrukeren, og ikke selges i en fysisk butikk.
En økning av fyllingsgraden ved å velge fleksible emballasjestørrelser og pakke smartere er «lavthengende frukter», mener hun. Men det er bare det første skrittet.
– De netthandelsaktørene som er best på emballasjelogistikk i dag, tenker ikke bare på å pakke smart og å tilpasse størrelsen, de ser også på emballasjen som en viktig informasjonsbærer.
Informasjon kan handle om markedsføring, dvs. å «brande» produktet og eksponere varemerket, men det kan også handle om hvordan emballasjen gjenbrukes og gjenvinnes.
– God emballasje forenkler også returlogistikken. Det beste er jo om samme emballasje kan brukes hvis man må sende tilbake en vare. En emballasje skal i prinsippet være selvforklarende, det skal ikke være noe annet alternativ enn å gjøre det riktige.
Annika Olssons viktigste tips til netthandelsaktører er å samarbeide med emballasjeindustrien.
– Netthandelen må kreve emballasje som er utviklet spesifikt for netthandelslogistikk. Det koster kanskje litt mer, men ikke glem hva det koster, i form av tapt inntekt, badwill og miljøpåvirkning, å måtte kaste et produkt.
Annika Olsson ønsker også å nyansere bildet av plast som miljøskurk.
– Å erstatte plast er bra hvis man finner et erstatningsmateriale med fullverdige egenskaper. Men plast gir svært god beskyttelse, ikke minst mot fukt, og forutsatt at plasten gjenvinnes, er f.eks. lim og teip på emballasjen betydelig større miljøskurker.
– En reduksjon av bruken av plast må gjøres på en fornuftig måte. I dag er det ikke noe annet materiale som fyller den funksjonen som plast gjør.
I stedet for å forby bruken av plast ønsker hun økt fokus på innsamling, gjenvinning eller gjenbruk.
– Vi må begynne å se på gjenvunnet plast som en høyverdig råvare til fremstilling av ny emballasje eller andre produkter, og vi må ta bedre hånd om den plasten som brukes. Der kan emballasjeindustrien og netthandelsbransjen gjøre mye.
Vi blir veldig glad om du melder deg på nyhetsbrevet vårt! Da vil du motta nyheter innen e-handel, logistikk og kommunikasjon.
Med MyPack Collect kan du sende pakker for levering til utleveringssteder i hele Norden. Vi henter hos deg og leverer til utleveringsstedet.
Med MyPack Home kan du sende pakker som hentes hos deg og leveres direkte til kundens fortauskant.
Send pakker på opptil 2 kg med lav verdi som leveres til mottakerens postkasse eller dørmatte.
Med Cash On Delivery gir du kunden din mulighet til å utsette betaling for varen til den blir levert.
Med Collect In-store får kundene muligheten til å hente varen i din butikk, uten at det krever store investeringer fra deg.
FlexChange hjelper kundene med å velge hvordan og når pakken skal leveres. Det er smidig for deg og enkelt for kunden.
Vi gjør det enkelt og trygt for kundene dine å sende varer i retur.
Med PostNord Return Pickup gir du kundene dine mulighet til å bestille henting av returvarer på opptil 35 kg.
PostNord Checkout er en kasseløsning som inkluderer både betaling og frakt. Den gir deg en kostnadseffektiv modell for å drive din nettbutikk.
Nå kan vi tilby markedets beste fraktavtale til deg som liten eller mellomstor bedrift. Bli kunde på 1-2-3 og kom i gang med dine sendinger!