Få markedets beste fraktavtale
Nå kan vi tilby markedets beste fraktavtale til deg som liten eller mellomstor bedrift. Bli kunde på 1-2-3 og kom i gang med dine sendinger!
Vurderer du å starte egen nettbutikk er det et par ting du bør ha i bakhodet før du setter i gang. Hvem er målgruppen din? Hvem er dine største konkurrenter? Enkeltmannsforetak eller AS? Hvilken plattform skal du velge? Hvordan skal du frakte varene til kundene dine?
Det er mange spørsmål du trenger svar på før du hiver deg ut i netthandel-jungelen og med oss på laget får du god hjelp fra A-Å.
Det første du bør begynne med er å definere hvilken posisjon du skal ta som netthandelsaktør. Hvem er målgruppen din? Hva er de opptatt av? I hvilken del av deres liv kommer du og dine produkter inn? Bygg nettbutikken din til denne målgruppen. Gjør deg også opp noen tanker om hva som skiller deg fra konkurrentene dine, og om du har ressurser til å kunne lykkes i din bransje. Dette blir basen for din forretningsmodell.
Det neste du bør gjøre er å sette deg inn i om du vil ha et enkeltmannsforetak eller AS. Et AS krever kr 30.000, - i aksjekapital, men det kan være en lur investering. Som AS tar du ikke hele den økonomiske risikoen selv, og du har også mulighet for sykepenger og arbeidsledighetstrygd om uhellet skulle oppstå. Skal du derimot ikke satse 100% på nettbutikken kan det lønne seg med et enkeltmannsforetak.
Finn et passende navn for din nettbutikk. Navnet bør gjenspeile hva du selger og appellere til din målgruppe. Det er lurt å velge samme firmanavn som navn på nettbutikken. Unngå bokstaver som Æ, Ø og Å, og ikke minst velg et .no domene om du skal selge varene dine i Norge.
I dag finnes det en rekke forskjellige netthandelsplattformer å velge mellom – alt fra gratisvarianter til profesjonelle systemer. Det finnes generelt 3 kategorier av plattformløsninger:
Tenk gjennom hvilke funksjoner du vil ha i din nettbutikk, og at de bør speile det ambisjonsnivået du har for din virksomhet. Plattformen bør støtte disse funksjonene samt viktige generelle funksjoner, som f.eks. mobiltilpasning.
Ofte tenker man kun på salg når man tenker konvertering. Det er viktig å vite at konvertering kan være mer enn selve salget. Først og fremst må du jo ha kunder inn i butikken din.
Starter du en fysisk butikk er det lettere å se konkurrentene dine rundt deg - kanskje er du den eneste som tilbyr akkurat disse produktene i din hjembygd? På nettet derimot, konkurrerer du med hele verden, og derfor er det viktig å synes både i søkemotorer og sosiale medier.
Velg kanaler ut fra hvor kundene dine befinner seg, og fokuser på å lage relevant innhold og på å bygge gode relasjoner med følgerne dine. På den måten vinner du hjerter og salg.
Andre former for konvertering som gjerne fører til salg på sikt er, for eksempel, å få kundene til å melde seg på ditt nyhetsbrev, legge til produkter som favoritter i en ønskeliste og det få kunden til å komme tilbake igjen etter et kjøp.
Om du lykkes med dette, lykkes du antageligvis med nettbutikken din også.
Så hvordan skal du få til salget? Du må ha en innbydende nettbutikk med gode bilder. Har du et lite budsjett bør du tenke på bildene før design. Designet bør likevel være funksjonelt.
Vi lever i en verden der alt skal gå så fort som mulig. Faktisk har vi i dag kortere oppmerksomhetstid enn gullfisken, så da sier det seg selv at ting må gå fort. Velg et enkelt design og legg fokus på gode bilder som faktisk viser frem produktene.
Her bør du tenke på hva slags produkt du faktisk skal selge. Er det tekstiler og klær er det viktig å få frem tekstur, er det verktøy bør du kanskje ha et bilde av hvordan produktet ligger i hånden.
Bruk godt lys, du trenger ikke kjøpe utstyr for dette, dagslys er ofte godt nok. Ikke fall for fristelsen å bruke blitzen som sitter på kameraet, denne gir et for skarpt lys. Ta bilder fra flere vinkler og i flere situasjoner så kunden virkelig kan se produktet - dette skaper færre returer.
Det siste du må ha på plass for å få varene frem til kundene dine, er valg av logistikkløsning. Her er vi eksperter og kan hjelpe deg.
Vi har flere løsninger som passer forskjellige bransjer, som MyPack Home som leverer pakken hjem til dine kunder og PostNord Service Point hvor pakkene dine sendes til kundens valgte utleveringssted.
Hvilket produkt du velger, eller om du bruker flere, kommer an på hva du vil ha levert og hvor stort budsjettet ditt er. Vi er sikre på at vi kan finne en løsning som fungerer for akkurat din nettbutikk. Ved å tilby flere fraktalternativer gir du kunden valget og det gir mer fornøyde kunder. Kom i gang med din fraktavtale her.
Det finnes flere metoder å prise frakt på. Om du tilbyr flere alternativer kan du ha forskjellig pris på de forskjellige alternativene. Du kan også tilby fri frakt og bake frakten inn i produktprisene. Det negative med dette er at du kan fremstå dyrere enn konkurrentene dine. Fri frakt over en viss sum er også flittig brukt, noe som ofte fører til mersalg. Uansett er det opp til deg hvordan du vil gjøre dette, men vi hjelper deg selvsagt på vei.
Med PostNord Service Point kan du sende pakker for levering til utleveringssteder i hele Norden. Vi henter hos deg og leverer til utleveringsstedet.
Med MyPack Home kan du sende pakker som hentes hos deg og leveres direkte til kundens fortauskant.
Send pakker på opptil 2 kg med lav verdi som leveres til mottakerens postkasse eller dørmatte.
Med Collect In-store får kundene muligheten til å hente varen i din butikk, uten at det krever store investeringer fra deg.
FlexChange hjelper kundene med å velge hvordan og når pakken skal leveres. Det er smidig for deg og enkelt for kunden.
Vi gjør det enkelt og trygt for kundene dine å sende varer i retur.
Nå kan vi tilby markedets beste fraktavtale til deg som liten eller mellomstor bedrift. Bli kunde på 1-2-3 og kom i gang med dine sendinger!