Driftsmeldinger
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger
Det at en vare skades under transport, er et bærekraftaspekt som man ikke alltid er oppmerksom på. Men en skadet pakke innebærer «badwill» både for avsenderen og for logistikkbedriften som fraktet varen. Det finnes enkle knep for å emballere bedre og eliminere fraktskadene.
Det at produkter skades under transporten, kan ha flere årsaker. Et vanlig problem er at både bedrifter og privatpersoner mangler kunnskap om hvordan pakker håndteres i transportleddet, og hvilke påkjenninger det innebærer for emballasjen.
Mange tror at pakker kan håndteres forsiktig og manuelt i alle ledd. De tror at de kan beskytte en skjør gjenstand med f.eks. bobleplast i bunnen av esken og så skrive «denne side opp». Men en pakke kan gå gjennom 10 omlastinger og 3 til 4 maskinelle håndteringstrinn der den snus opp ned og til alle kanter. Beskytter du bunnen, har pakken 5 andre sider som da bare beskyttes av papp, og som er uten støtabsorpsjon.
Ganske ofte er det emballasjen det er noe feil med når en vare skades. Et vanlig problem innen netthandelen er at varer sendes til kunden i primæremballasjen. Eksempler på dette er sko som sendes i en skoeske, eller en iPad som sendes direkte i den opprinnelige esken fra leverandøren.
Primæremballasje er ofte tilpasset frakt i bulk, i en container lastet på en pall som sendes direkte til en butikk. Slik emballasje tåler ikke å bli håndtert i en individuell logistikkflyt.
En annen vanlig feil er at man glemmer å fiksere varen, slik at den slenges rundt i pakken og går i stykker. En tredje feil er for mye luft i eskene som gjør at de sprekker og går i stykker. Dette gjør transporten dyrere og gjør at det forbrukes unødvendig mye fyllmateriale for å beskytte varen.
Samtidig er det en målkonflikt mellom det å minimere emballasjen og å oppnå en tilstrekkelig god beskyttelse av varen. For lavverdige produkter kan det være verdt å ta sjansen på å ha billig emballasje og regne med svinnet det innebærer i form av skader.
Flytende gods som drikkevarer sendes f.eks. noen ganger i bakker med plastfolie og med adresselappen direkte på, helt uten beskyttende emballering. Vareverdien av det som sendes med pakke, har gått ned som følge av netthandelen, og kanskje er det verdt å miste noen prosent av produktene i logistikkleddet på grunn av skader hvis man slipper kostnaden for emballasjen.
Men for oss som logistikkleverandør er det et kjempeproblem hvis f.eks. drikkeemballasje går i stykker og lekker, det kan jo skade andre kunders varer. Flytende varer skal forsegles sammen med et egnet absorberende materiale.
Les våre 6 emballasjetips for en lønnsom og bærekraftig logistikk.
Vi er ofte ute hos kunder og viser hvordan varer kan emballeres for å minimere skaderisikoen. En bedrift vi har besøkt er Jollyroom, som selger artikler til barn på nettet.
Etter besøket vårt valgte Jollyroom å slutte å bruke produktforpakninger til en del av bedriftens voluminøse gods og i stedet pakke det inn i storboblet bobleplast med adresselappen direkte på. Det ser kanskje ikke så pent ut, men det gir en svært god beskyttelse av varene når vi håndterer dem.
Men å bruke en felles emballeringsløsning for alt gods er ifølge Cecilia Olsson, logistikksjef i Jollyroom, ikke mulig.
– Vi har 80 000 produkter i sortimentet. Det er ikke mulig å ha esker som passer til alle varene våre. Ta f.eks. ski, det er det ikke lett å sende i en eske.
I stedet arbeider de med flere forskjellige emballeringsløsninger for å gjøre frakten mer bærekraftig og mer effektiv. Voluminøst gods pakkes direkte inn i bobleplast, noe som reduserer fraktkostnaden og fraktvolumet for godset og gir færre fraktskader.
I 2018 foretok Jollyroom dessuten en storinvestering i automasjon, bl.a. i en eskeforsegler for smågods som skanner innholdet i esken og tilpasser eskens størrelse til innholdet automatisk.
– Eskeforsegleren har gjort størst forskjell for oss. Vi har redusert fraktvekten med 20 prosent for smågods, vi har altså 20 prosent mindre luft i pakkene nå.
Det har flere store fordeler å sende mindre luft, ifølge Cecilia Olsson.
– For oss er det viktig at vi reduserer vårt CO2-avtrykk og bruker så lite emballasjemateriale som mulig. Men bærekraftig emballasje handler også om å beskytte varen, slik at den ikke går i stykker. Når alt kommer til alt, gir det bedre lønnsomhet og mer fornøyde kunder.
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger
Med MyPack Collect kan du sende pakker for levering til utleveringssteder i hele Norden. Vi henter hos deg og leverer til utleveringsstedet.
Med MyPack Home kan du sende pakker som hentes hos deg og leveres direkte til kundens fortauskant.
Send pakker på opptil 2 kg med lav verdi som leveres til mottakerens postkasse eller dørmatte.
Vi gjør det enkelt og trygt for kundene dine å sende varer i retur.
FlexChange hjelper kundene med å velge hvordan og når pakken skal leveres. Det er smidig for deg og enkelt for kunden.
Med Cash On Delivery gir du kunden din mulighet til å utsette betaling for varen til den blir levert.
Nå kan vi tilby markedets beste fraktavtale til deg som liten eller mellomstor bedrift. Bli kunde på 1-2-3 og kom i gang med dine sendinger!