Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Slik kan du beskytte deg mot svindelforsøk

Svindlere bruker gjerne aktuelle hendelser i sine forsøk på å lure deg. I den siste tiden har det vært en oppblomstring av falske sider og annonser i sosiale medier. I lys av dette velger PostNord å stoppe annonsering i sosiale medier i tiden fremover slik at du kan være trygg på at annonsene som dukker opp ikke er fra oss. 

I det vi går inn mot jul er det også høysesong for forsøk på nettsvindel, og det er derfor lurt å være ekstra på vakt i tiden fremover. Vi har samlet noen gode tips til hvordan du kan unngå å bli lurt. 

Metodene er mange, men en av de vanligste er phishing, der svindlere forsøker å fiske etter personlige data eller annen informasjon de kan bruke til å svindle deg. Denne metoden brukes oftest gjennom e-post, SMS eller sosiale medier.

Lett å ta feil

Selv om det kan være små eller store forskjeller på e-posten eller SMS-en som kommer fra en svindler, er det mye som også ser helt ekte ut. Derfor må du alltid være på vakt når faresignalene dukker opp.

Vi ser ofte eksempler på svindeleposter eller SMS-er som ligner veldig på utsendeler PostNord sender ut. Men det er noen ting du kan sjekke for å forsikre deg om at det er en ekte henvendelse fra PostNord.

Svindeleposter og SMS-er tar gjerne i bruk både logo, farger og symboler for å gi seg ut for å være en annen, så det beste tipset er å sjekke at epostadressen leveringsinformasjonen kommer ser riktig ut. Alle utsendelser fra PostNord kommer fra adressen noreply.no@postnord.no. Er avsenderadressen noe annet enn dette, er ikke e-posten fra oss.

Du kan også laste ned PostNord Norge-appen, der vil du fortløpende vil få all informasjon om pakkene du venter på, slik at du har alt du trenger å vite samlet på ett sted. 

— Svindel er en trussel mot PostNord og våre kunder. Svindel er «big business» og AI bidrar også til at svindelforsøkene ser mer og mer reelle ut. Vi anbefaler våre kunder om å være skeptiske, følge råd og benytte vår APP for å kommunisere med PostNord, sier assisterende direktør i PostNords sikkerhetsavdeling, Lars Bråthen.

Dersom det dukker opp en annonse i sosiale medier som lenker til en side, kan du holde musepekeren over for å se hvilken adresse lenken fører til uten å trykke på den. Da vil du i de fleste tilfeller se at lenken ikke leder til postnord.no, men til en annen nettside.

Tips og råd for å unngå svindel

Aller først, tre gode huskeregler:

  1. Trykk aldri på lenker dersom du ikke er 100 prosent trygg på avsender.
  2. Oppgi aldri sensitiv personinformasjon per SMS eller e-post.
  3. Betal aldri ekstra summer for å få utlevert pakker.

Mistenker du svindel? Still følgende kontrollspørsmål:

  • Venter jeg på en pakke akkurat nå?
  • Hvem er det som skal levere ut pakken min? Stemmer det med avsenderen av e-posten? Du vil vanligvis finne informasjon om hvem som frakter pakken din hos nettbutikken du bestilte fra.
  • Hva står det i lenken jeg blir bedt om å trykke på?
  • Er meldingen skrevet på godt norsk? Mange svindel-e-poster er oversatt til norsk via Google Translate eller tilsvarende oversettelsesprogrammer. Det gir ofte noen logiske brister og rare formuleringer.
  • Er det noen grunn til at jeg som mottaker skulle være skyldig penger? I de aller fleste nettbutikker betaler du for frakten samtidig med at du betaler for varen, med mindre frakt ikke er inkludert.
  • Hva skal avsender med informasjonen de spør om? Seriøse aktører vil aldri be deg oppgi passord til BankID eller annen sensitiv informasjon.

Er du fortsatt i tvil om meldingen er svindel? Da må du:

  • Ta kontakt med kundeservice, dersom det står at meldingen er fra oss. Vi kan raskt bekrefte om det stemmer.
  • Ta kontakt med nettbutikken du handlet fra, og sjekk om dette stemmer med deres opplysninger.

Slik får du ekstra beskyttelse mot nettsvindel

  • Opprett to-trinns-bekreftelse på e-posten din.
  • Ha et unikt passord på BankID, og del det aldri med andre.
  • Opprett frivillig kredittsperre. Slik unngår du at andre tar opp lån eller handler på kreditt i ditt navn.
  • Opprett digital postkasse. Her mottar du blant annet post fra offentlige etater, samtidig som det er et sikkert sted å oppbevare verdidokumenter med sensitive opplysninger.

Har du blitt lurt?

Svindlere er profesjonelle bedragere, og eksperter på å lure folk. Blir du lurt, skal du ikke skamme deg over det – men det er viktig at du håndterer saken så raskt som mulig.  

Dette bør du gjøre om uhellet skjer:

  • Tar kontakt med banken din eller kortutsteder for å sperre kort.
  • Bytter passord til påloggingssider, dersom det er det som er på avveie.
  • Melder fra til politiet dersom du mistenker ID-tyveri eller at uvedkommende kan misbruke personnummeret ditt.
  • Melder fra til oss dersom svindelen involverer noen som utgir seg for å være PostNord, så kan vi følge med og eventuelt advare andre kunder.  

Driftsmeldinger

Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.

Se også:

Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge

Se driftsmeldinger