Vil du vite mer?
Fyll inn kontaktskjema, så tar vi kontakt for å finne en løsning som passer for din bedrift.
Würths forretningsidé er mye mer enn bare å selge produkter. Med smart logistikk og service ønsker de å forenkle hverdagen for kundene. Det har gjort dem verdensledende.
Tyske Würth er verdens største leverandør av forbruksmateriell til bilverksteder, håndverkere, byggebedrifter og industribedrifter. Selskapet finnes i 83 land og har 65 000 ansatte. Sortimentet består av hele 200 000 artikler, alt fra skruer og verktøy til kjemisk-tekniske produkter og arbeidsklær.
- Målet vårt er å forenkle hverdagen for kundene og hjelpe dem med å spare både tid og penger, sier Stein Inge Viset, logistikksjef for Würth i Norge.
Han forklarer at logistikken i de nordiske landene fungerer omtrent likt. Hvert land har ett sentrallager, som får leveranser fra tre hovedlagre i Tyskland, Sveits og Slovakia. Sentrallageret forsyner deretter kundene og Würths egne butikker i det enkelte landet.
Würth har i dag en leveringsnøyaktighet på 98 prosent i hele Norden. Ved hjelp av InNight-systemet til PostNord kan kunder som bestiller varer fra sentrallageret, motta dem allerede neste dag. Enten levert direkte til sitt eget lager, arbeidsplass eller nærmeste Würth-butikk for henting.
- Vår filosofi er å alltid være nær kundene, derfor har vi mange butikker med stor geografisk spredning i hvert land, forklarer Stein Inge Viset.
Men noen artikler må alltid være tilgjengelig. En viktig del av Würths tilbud er derfor ORSY-konseptet, som er "orden satt i system". Det går ut på at et reolsystem plasseres hos kunden. Dette fylles regelmessig på av Würth, som også tar hånd om merking av artikler, inventering og innkjøpsstatistikk. På den måten slipper kunden å lete etter forbruksartikler eller sende folk ut for å kjøpe dem.
Den største utfordringen er ifølge Stein Inge Viset å ha en logistikk som er tilstrekkelig fleksibel til å oppfylle de store kundenes skiftende behov.
Akkurat nå går trenden mot kortere ledetider og levering innenfor begrensede tidsvinduer. Det blir også vanligere at kundene vil ha alle varer til et bestemt prosjekt levert i samme container, på et bestemt sted og på et bestemt tidspunkt. Noen vil også at varene skal være pakket på en bestemt måte og ikke i originalemballasjen, sier han.
De siste årene har Würth arbeidet mye med å effektivisere og redusere logistikkostnadene.
- Vi jobber blant annet langsiktig med å redusere antall leverandører, fordi det gir smidigere leveranser inn til lagrene og mindre administrasjon. Effektivisering tar tid, men det er svært viktige for at vi skal kunne tilby kundene så billig og effektiv logistikk som mulig.
Lagrene er stort sett helautomatiske. I Norge har vi et Pick-by-Voice-system, det er bare selve plukkingen som er manuell.
I Norge, Danmark og Finland må plukkeren selv hente varene, men i Sverige bygges det nå en såkalt Goods-to-Man-løsning, som innebærer at en maskin henter esken til plukkeren. Også Norge ligger i startgropen for en slik løsning.
Ja, i dag har vi netthandelsløsninger i alle de nordiske landene. I nettbutikken får kundene tilgang til alle varene våre, også de på hovedlagrene i Europa.
Foreløpig er ikke omsetningen så stor, men den kommer til å vokse. Industri- og proffmarkedet har lenge ligget etter forbrukermarkedet når det gjelder netthandel, men begynner å ta innpå.
Ja, når vi laster en container med varer til en butikk eller kunde, er det viktig at varene havner i riktig rekkefølge.
Før hadde vi et system med transportbånd her på lageret i Norge som sorterte eskene slik at de automatisk havnet i riktig rekkefølge i containeren. Men det ble en flaskehals.
Nå lar vi isteden PostNord ta hånd om sorteringen på sin terminal før varene sendes til kundene, og det fungerer bra.
Würth er verdens største leverandør av forbruksmateriell til bilverksteder, håndverkere, byggebedrifter og industribedrifter. Konsernet har 200 000 artikler i sortimentet, den største delen av eget varemerke.
Grunnlagt: I 1945 i Tyskland av Adolf Würth, og er fortsatt en familiebedrift
Markeder: Finnes i 84 land
Antall ansatte: 65 000
Omsetning: ca 100 milliarder kroner
Hovedkontor: Künzelsau i Sør-Tyskland
Norge
Hovedlager: Oslo
Antall butikker: 46
Sverige
Hovedlager: Örebro
Antall butikker: 28
Danmark
Hovedlager: Kolding
Antall butikker: 22
Finland
Hovedlager: Riihimäki
Antall butikker: 120
PostNords oppgave: Ta hånd om levering av varer fra sentrallagrene i Norge, Finland og Danmark og ut til kundene og butikkene i de enkelte landene.
Fyll inn kontaktskjema, så tar vi kontakt for å finne en løsning som passer for din bedrift.