Vil du vite mer?
Fyll inn kontaktskjema, så tar vi kontakt for å finne en løsning som passer for din bedrift.
Komplett er en av Nordens største netthandelsaktører. Hvert 4. sekund plukkes en vare på det robotstyrte lageret i Sandefjord.
Grunnlagt: 1996
Marked: Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland
Ansatte: 800
Omsetning: NOK 7,3 milliarder
Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett. Foto: Morten Rakke
Komplett er en av Nordens største netthandels-aktører. Hvert 4. sekund plukkes en vare på det robotstyrte lageret i Sandefjord. Knapt 20 minutter etter at varen er bestilt, kan den befinne seg i en bil og være på vei til en kunde eller forhandler.
Kompletts utfordring var å finne en samarbeidspartner innen logistikk som kunne håndtere alle produkter og tjenester i Norden. Og ikke minst pakker til privatkunder i Norge.
– Vi trengte konkurranse på det norske markedet for å få alternativer til de produktene som fantes, sier Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett.
Andre utfordringer for selskapet har vært å møte omsetningseksplosjonen på Black Friday og oppfylle kundenes ønske om hjemlevering.
– Hjemlevering er en stor utfordring som transport og netthandelsbedrifter må løse sammen, sier Anton Hagberg.
For fire år siden flyttet Komplett alle sine pakkevolumer i Norden til PostNord. Noe som var mulig takket være det godt utbygde nettverket av inn og utleveringssteder.
– Det var en modig beslutning. Topografisk og geografisk er Norge et komplisert land å transportere varer raskt og kostnadseffektivt i. Vi inngikk et strategisk samarbeid med PostNord der jeg synes at vi begge er blitt vinnere, sier Anton Hagberg.
På Black Friday i 2015 sto samarbeidet overfor sin hittil største utfordring med volumer som var nesten fordoblet i forhold til året før.
– Vi hadde drøyt hundre lastebiler som ventet i kø utenfor hovedlageret vårt. Til tross for at vårt logistikkpersonell hadde planlagt alt i samarbeid med PostNord, skjønte jeg ikke helt hvordan vi skulle klare å få ut alle varene, sier Anton Hagberg.
Løsningen på kundenes ønsker om hjemlevering er at Komplett nå har begynt å bruke PostNords tjeneste Varebrev med sporingsmulighet.
Anton Hagberg kaller PostNords nettverk av inn og utleveringssteder en solskinnshistorie.
Den uroen han følte da salget slo alle rekorder på Black Friday, ble raskt omgjort til eufori.
– Jeg er imponert over den høye kvaliteten PostNord klarte å levere til tross for det høye trykket. Vi fikk nesten ingen klager fra kundene. Det viser en stor grad av fleksibilitet hos PostNord, og at vi er svært samkjørte, sier Anton Hagberg.
Han tror også at effekten av PostNords tjeneste Varebrev, som Komplett nå begynner å bruke i Norge, blir positiv for kundene som ønsker å få varene levert på døren.
– Hjemlevering kommer til å bli en stadig viktigere konkurransefaktor for netthandelsaktørene. Den store utfordringen den nærmeste tiden tror jeg blir å kunne levere tilleggstjenester til hjemlevering, for eksempel installasjon av hvitevarer.
Fyll inn kontaktskjema, så tar vi kontakt for å finne en løsning som passer for din bedrift.