Driftsmeldinger
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger
Det tradisjonsrike selskapet Dale of Norway som driver med ferdigstrikk feirer i år sammen med PostNord Norge et 30 års langt samarbeid.
- Vi har brukt PostNord som leverandør siden 1990 - den gang Tollpost Globe. Et godt og langt samarbeid, sier lager- og distribusjonssjef i Dale of Norway, Grete Langeland.
Produksjonen i Dale ble startet i 1879, men det var først på slutten av 1960-tallet at ferdigstrikkede gensere ble lansert. Det løsnet ikke umiddelbart, men utover på 80-tallet vokste interessen, og særlig rundt OL på Lillehammer var det en solid vekst i etterspørselen. Siden den gang har det vært både oppturer og nedturer for strikkegiganten som ønsker å inspirere.
- Det har vært mange utfordringene i årene som har gått – samtidig som vi også vet at fremtiden vil by på minst like mange. I årene fremover blir vårt store fokus å bli sett i et marked blant mange store og sterke aktører, forteller Grete som har jobbet i Dale of Norway i snart 38 år.
Sammen med resten av Norge har også strikkebedriften fått merke etterdønningene og følgene som koronapandemien har etterlatt seg.
- Nå er vi nesten helt nedstengt. Vårt salg er nå kun på nett – og vi ser at netthandelen har økt etter 12. mars. Det er nok grunnen til at mange av våre forhandlere også holder stengt. Vår hovedsesong er i utgangspunktet på høsten og vinteren – det er da vi selger ullgensere, sier Grete.
- Hvordan ser fremtidsutsiktene deres ut?
- Til tross for at koronasituasjonen har satt sine spor er vi alltid positive. Det er et stort fokus på Norsk produksjon og kvalitet, og det er ikke så mange norske produsenter igjen. I USA og Canada er vår merkevare veldig kjent, hvor vi ligger i «high end»-segmentet. Dette gjelder forøvrig også i Norge og Europa – så fremtidsutsiktene våre ser lyse ut på tross av en litt vinglete innledning på 2020.
Du har kanskje lagt merke til at store navn og profiler fra skisporten har hatt på seg spesialdesignede strikkegensere under mesterskap? I så tilfelle har du sett riktig. Dale of Norway har spilt på lag med Norges Skiforbund siden 1956 – og vennskapet består fortsatt 64 år senere.
- Vi har fortsatt en avtale med Norges Skiforbund, og da nærmere bestemt langrenn og alpint. Dette er et trofast og godt innarbeidet vennskap som har eksistert i mange år. Denne avtalen gir oss god profilering av våre produkter, samt synlighet i deres kanaler på sosiale medier.
Med 3 utsalgsbutikker – hvor 1 er lokalisert på Karl Johans gate i Oslo, ønsker Dale of Norway å bli sett. Gjennom sin markedsføring på sosiale medier står ønsket om å inspirere forbrukerne svært høyt på prioriteringslisten.
- Vi prøver å inspirere med å poste innlegg som vi tror har verdi for sluttbruker. Vi opererer på Facebook og Instagram, hvor målet er å inspirere til kjøp i nettbutikk.
- Svært viktig er det også at vi henger med i tiden og tilbyr det markedet etterspør. Det har skjedd mye de siste årene. Per i dag driver vi kun med ferdigstrikk, hvor vi ser en sterk økning i merinoull og tynne, lette plagg som ikke klør, forteller Grete.
Tidligere i år ble det klart at DPDgroup, det største internasjonale pakkeleveringsnettverket i Europa, og PostNord styrker sitt strategiske partnerskap innen pakkelevering, hvor de har inngått en ny samarbeidsavtale for de neste 5 årene.
Dale of Norway benytter seg av DPD når varer skal sendes ut i Europa.
- Ca 40 % av salget vårt er eksport, og per i dag er vi veldig fornøyd med DPD. Ting har blitt mye bedre i den senere tid. Vi har en god dialog med eksportavdelingen i PostNord, og jeg tror vi har en fordel basert på et langt kundeforhold – der vi vet hvem som kan gi oss svarene, sier Grete.
Account Manager i PostNord, Anneth Iren Bordvik, som i mange år har jobbet tett med Grete og Dale of Norway kan fortelle om et godt innarbeidet samarbeid.
- Vi har hatt et fantastisk samarbeid med Dale of Norway gjennom alle disse årene. Vi har utviklet samarbeidet fra stykkgods i starten, videre via TGI (Tollpost Globe International) med eksport og over i DPD-eksport på pakker. Vi har gjennom alle år hatt tett kundeoppfølging og utviklet gode relasjoner, forteller Anneth.
Dale har i dag 88 i ansatte, og i 2019 omsatte selskapet for 142 millioner norske kroner. Dette betyr naturlig nok at det i løpet av et år skal distribueres tusenvis av pakker – og her er det PostNord som leder an.
- Samarbeidet med PostNord går som en drøm. Vi har vært kunde i 30 år – hvor dialogen og oppfølging med selger har vært veldig bra hele veien. Det er svært viktig med godt samarbeid og service fra PostNord, da PostNord er vår forlengede arm ut til kunde.
I nettbutikken til Dale of Norway får du som kunde to leveringsalternativer – MyPack Collect og Express.
- Ekspress blir mest brukt mot bedriftsmarkedet. Det er kun noen få B2C-kunder som tar i bruk denne tjenesten. Uavhengig av hvor du bor her til lands blir det aller meste levert svært hurtig med MyPack Collect, så dette er definitivt det mest populære alternativet som sluttkundene tar i bruk.
Med MyPack Collect kan du sende pakker for levering til utleveringssteder i hele Norden. Vi henter hos deg og leverer til utleveringsstedet.
Rask levering av varer fra bedrift til bedrift i hele Norge og til deler av Norden.
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger