Utvikling for bygder og utkanter
I nettbutikkene finnes det i dag mange forskjellige løsninger og integrasjoner for å tilby frakt. Både direkte med PostNord, andre aktører eller tredjepart.
Der noen tilbyr mange valg, har andre få eller ingen. Derfor kan mottakere av pakker oppleve forskjellige hentesteder, selv om det er PostNord som leverer. For å gi forbrukere den beste opplevelsen, oppfordrer vi alltid våre kunder å tilby valgfritt hentested i nettbutikken.
PostNord har i dag et nettverk bestående av 2900 hentesteder over hele Norge, som vi stadig jobber med for å utvide. Vi er alltid takknemlige for alle tilbakemeldinger med ønsker om nye lokasjoner, som vi tar med oss i utviklingsarbeidet. I løpet av året forventer vi å passere godt over 3000 hentesteder. Vi har også en ambisjon om 5000 pakkeautomater, og har per i dag 3300 av dem i landet.
Som det er gjort i snart 100 år er det også i 2024 naturligvis gjort analyser for fremtidig utvikling av tilbud og tjenester. Her finner vi blant annet steder i landet, med store avstander og mindre god tilfredshet blant forbrukere, dessverre. Dette som oftest på grunn av mangel på leveringsløsninger for pakker fra netthandel.
Dette jobber vi for å gjøre noe med, men det tar naturligvis noe tid. I enkelte tilfeller kan det også være krevende integrasjoner, hvor systemer og applikasjoner skal kommunisere med hverandre. Selv om dette er sjeldent, kan det oppstå situasjoner hvor hentesteder noe uventet og brått legger ned og hvor vi umiddelbart ikke har alternativer, men naturligvis søker det.
Men, i all hovedsak er løsningen som oftest at vi enten etablerer en tilstedeværelse eller bruker underleverandør for å forbedre vår dekningsgrad og tilby løsninger for pakkelevering til forbrukere. Dette er noe vi ser frem til for bygder og utkanter, da vi naturligvis ønsker og tilstreber fornøyde forbrukere i hele landet. Uavhengig av om du bor på et sted med 10 000 eller 275 innbyggere.