Driftsmeldinger
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger
Utbyggingen av PostNords terminal på Langhus vil hvis alt går etter planen være ferdigstilt 14. oktober 2020.
Anlegget på Langhus får 10.000 ekstra kvadratmeter og sorteringsanlegget utvides med en 50 % større kapasitet, og samlet vil PostNord nå kunne håndtere 250 000 pakker per døgn.
Torsdag 12. mars ble det første spadetaket tatt på Fugleåsen, hvor PostNord-terminalen nå skal bygges ut med 10 000 kvadratmeter.
PostNords eiendomsdirektør Ronny Grøtvedt er klar på at utvidelsen av Langhus-terminalen er en nødvendighet med tanke på fremtidens pakkevolumer. Terminalen blir også størst i Norge når utvidelsen er ferdig.
— Vi øker vår produksjonskapasitet vesentlig, hvor vi ønsker å ta en sterkere posisjon i det norske netthandelsmarkedet. Dette er en av våre største investeringer i den femårsperioden vi er inne i - og viser også at aktører i vår bransje kan og må satse for å sikre fremtidens logistikkløsninger, sier Grøtvedt.
A Bygg Entreprenør stod bak utbyggingen av terminalen på Langhus som stod ferdig i 2014. Arealet var da på 12.000 kvadratmeter. Nå seks år senere skal samme selskap igjen være med å bidra når PostNord utvider med 10.000 kvadratmeter – det er nesten en dobling.
— Byggetiden er kort, men som landets ledende logistikkentreprenør har vi utviklet prosesser og systemer som gjør at vi ikke har noe problem med å løse oppgaver som denne. Med fokus på effektivitet kommer vi i mål i god tid før Black Friday, sier administrerende direktør i A Bygg, Morten Raugstad.
For utvidelsen på Fugleåsen innebærer også en delvis omlegging av driften. Trenden er helt klar: PostNord sender og mottar stadig flere pakker. Koronakrisen har på bakgrunn av restriksjonene fra myndighetene satt fart på en tendens hos PostNord: Vi nordmenn vil ha varene levert helt hjem til oss.
– For å ivareta utviklingen av hjemlevering og alle pakkene som skal ut, må vi utvide sorteringsanlegget. Det jobber vi også med i disse dager, sier Grøtvedt.
Ellers har koronapandemien ikke ført til noen store forsinkelser i byggeprosjektet. Det eneste problemet som har oppstått, var da noen bærebjelker i en spesiell type stål ikke kunne produseres i Luxemburg som planlagt. Entreprenøren flyttet bestillingen til en fabrikk i Polen - som også ble stengt. Til slutt ble stålrørene støpt på en fabrikk i Tyskland. Konsekvensen er at overtakelsen av påbygget kun er flyttet noen dager til 14 oktober.
– Bank i bordet! Det er den eneste forsinkelsen vi har hatt så langt, avslutter eiendomsdirektør i PostNord, Ronny Grøtvedt.
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger