Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge
2021-08-30 11:04

Trendskifte med økt netthandel: Ny rekord for pakker

Antallet pakker fraktet av PostNord i førjulstiden har økt med 10 %, sammenliknet med i fjor. Totalt i 2021 har pakkeveksten vært på hele 30 prosent og 70 % pakkevekst siden 2019.

 

– Pandemien har endret nordmenns handlemønster. Selv i andre halvår, som har vært mer normalt, hadde vi en vekst på 10 prosent vekst i pakketransport sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Den største veksten ser vi på hjemleveringer med 40 prosent, men også leveringer til hentesteder har hatt en vekst på 25 prosent, sier administrerende direktør i PostNord Norge, Robin Olsen.

Det som har spesielt i år, er at også sterk vekst i pakker til butikker på 15 %. Dette er drevet av at «klikk og hent» i butikk har blitt stadig mer populært valg for forbrukere.

Administrerende direktør i PostNord Norge mener at veksten i varehandelen, både i butikk- og netthandel, vil fortsette ut i 2022.

– Vi forventer en sterkere netthandelsvekst og en høyere vekst i antall pakker totalt inn i 2022, enn økningen vi har sett i annet halvår 2021.

 

Investerer i terminaler

– Pakkeveksten og forventninger om ytterligere vekst fremover er en viktig årsak til at PostNord investerer i nye terminaler med betydelig økt sorteringskapasitet. De nye terminalene i Drammen, Kristiansand og Bergen har en investeringsramme på nærmere 700 millioner kroner bare i 2022, sier Robin Olsen.

I tillegg til terminalene i Drammen, Bergen og Kristiansand er den nye produksjonsmodellen i Oslo klar. Et nytt sorteringssytem som vil øke presisjonen og gi mer effektiv logistikk er implementert på Langhus – dette for å avlaste Alfaset som har nådd sin kapasitetsgrense.

– Kapasiteten på Alfaset-terminalen i Oslo var sprengt, derfor utvides Langhus fra en mellomstor terminal med en kapasitet på cirka 50 000 pakker i døgnet til en stor terminal som kan håndtere 150 000 pakker i døgnet. Utvidelsen er en viktig investering for forbrukerne, men også for å sikre at nettbutikkene kan levere raskt og bli med på veksten i netthandelen, forteller Olsen.

I tillegg har også InNight flyttet til Berger (nord for Oslo). Dette for å sikre kvaliteten, samt en bedre lokasjon som gjør at PostNord ligger bedre til for mange av kundene. PostNord har også utplassert 800 pakkeautomater i 2021, og med en videre utrullingsplan i 2022 vil logistikkselskapet få totalt 3000 pakkeautomater.

PostNords Europabarometer

Norske forbrukere har en sterk interesse i grenseoverskridende netthandel. Den tyske motegiganten Zalando topper listen over favoritter med hele 43 %, men de amerikanske markedsplassene Wish og eBay kommer på henholdsvis andre- og tredjeplass.

Dette kommer frem i PostNords nyeste utgave av Europabarometert.