Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Slutt på å varsle mottakere via SMS

Tidligere har vi alltid varslet mottakerne med varsel via SMS. Nå skal vi få ned antallet vi sender ut!

En ny løsning er nå lansert, hvor mottakerne varsles igjennom push via appen dersom de har den installert. 

To hovedfaktorer har motivert denne endringen:

  1. Kundeopplevelse
    Tidligere sendte vi SMS, e-post og push-varsler som standard. Dette førte til en del tilbakemeldinger i KTI-målingene om at forbrukerne opplevde varslingene som masete fordi de kom i flere kanaler.
     
  2. Kostnadsbesparelser
    Sammenlignet med moderne kommunikasjonskanaler har SMS blitt svært kostbart. 

En av de som står bak denne løsningen er Jacob Nelson. Jacob jobber som utviklingssjef innunder våre kundeløsninger, og har sammen med Pernille Birkely Ødegård og CoreTrek jobbet ut denne endringen.

— Oppstart av den nye løsningen var i begynnelsen av februar. Nå fokuserer vi på å få brukerne over til å tillate push-varsler i appen. Dersom de har akseptert push, sender vi push-varsel i stedet for SMS for de aller fleste meldingene våre. Vi begynte med å legge over noen få meldinger og har fulgt nøye med på ulike målinger for å sikre at endringen ikke gir negative utslag, forteller Jacob.

Lanseringen har så langt gått smertefritt.

— Foreløpig ser det ut til at den nye løsningen vil redusere antall SMS betraktelig. Akkurat hvor stor reduksjonen blir, vet vi først når løsningen har vært i drift i en hel måned. Vi forventer derfor mer konkrete tall i april, avslutter Jacob.

Samtlige brukere av PostNord Norge appen vil også få et varsel om endringene første gang de åpner appen.