Driftsmeldinger
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger
PostNord Norges miljøstrategi for de neste elleve årene er spikret, og Miljø- og revisjonssjef i PostNord, May-Kristin Willoch er stolt over at lista er lagt så høyt.
— Kjennetegnene ved strategien er svært ambisiøse, men helt nødvendig – vi tar vårt samfunnsansvar på alvor, sier May-Kristin.
I tillegg til en norsk strategi må også PostNord Norge forholde seg til miljøstrategien på konsernnivå.
— Vi har allerede en konsernstrategi, men vi i Norge er utålmodig – hvor vi ønsker å være i forkant og sette oss selv i førersetet. I tillegg fortjener vår administrerende direktør Robin Olsen skryt for den pådriveren han er på dette grønne skiftet, sier May-Kristin.
Stadig flere kunder etterspør nullutslippsløsninger for framføring, distribusjon og vareleveringer, noe som krever handling. I tillegg er det også et krav fra offentlige myndigheter om grønnere løsninger og helst da nullutslipp.
— Mesteparten av PostNords CO2-utslipp kommer fra veitransport. Det er bilene vi må gjøre noe med. Miljøstrategien handler om å bytte ut eksisterende biler med nullutslippsbiler. Slik teknologien er nå, er det snakk om batterielektriske varebiler som skal distribuere i byer og lastebiler som går på biogass.
— Andre tiltak som må til er å øke fyllingsgraden og øke baneandel til 70 %, sier May-Kristin.
Samtidig skal det jobbes med interne tiltak som bidrar til redusert klimagassutslipp, og som gjør vi PostNord kan spare penger. Dette går på avfallshåndtering og energieffektivisering.
— De nye ambisiøse målene skal resultere i at vi reduserer vårt CO2 utslipp med 20 % i 2020, 40 % i 2025 og 60 % i 2030, sammenlignet med 2009.
— Dette blir en tøff jobb, men det er helt nødvendig. Jeg er stolt av at vi har lagt lista høy. Dette er en større reduksjon i CO2 utslipp fram mot 2030 enn Norges mål på kutt i klimagassutslipp i samme periode, sier May-Kristin.
Og når det gjelder nullutslippsdistribusjon er dette allerede i gang i de største norske byene for kunden Wittusen og Jensen.
— Planen er at denne løsningen skal utvides ved at det fases inn nye kunder. Allerede neste år skal vi ha minst 40 nullutslippsbiler, så det gjelder det å fase inn mange flere fram mot 2030, avslutter May-Kristin.
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger