Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

PostNord er godt forberedt: – Uke 48 og 49 travlest

Med Black Week gjennomført og førjulshandelen i full gang, har vi gjort en rekke tiltak for å håndtere det økte trykket.

– Vi er nå inne i høysesongen for netthandel, og vi vet av erfaring at det er mange som er tidlig ute med julehandlingen. Våre estimater viser at uke 49, vil være den travleste, tett etterfulgt av Black Week-uken vi har lagt bak oss. Vi har både gledet oss og forberedt oss godt til dette, sier Stian Bye, Regionsdirektør for Stor-Oslo i PostNord. 

PostNord har gjort endringer gjennom året for å sørge for å levere alle pakker i tide, også i høysesongen.

– Vi følger svært godt med på volumutvikling gjennom hele høsten, og har god kontroll på hvilke uker som vil by på sterk økning i volumer. Vi ramper opp med kapasitet gjennom hele verdikjeden og vil følge driften tett gjennom hele førjulstiden, slik at vi kan gjøre raske tilpasninger der vi ser behov, forteller Bye.

4 000 døgnåpne pakkeautomater 

PostNord har gjort en solid investering i pakkeautomater de seneste årene, som åpner opp for en smidigere og lettere julehandel for alle forbrukere. 

– Per nå har vi ca. 4 000 pakkeautomater plassert over rundt i landet, og utrullingen vil fortsette inn i 2025. Dette er ubemannede utleveringsskap, hvor du kan hente pakkene selv når det passer for deg. Vi har sett at det er viktig for mange med fleksibilitet rundt henting av pakker, og da er pakkeautomatene et veldig godt alternativ. Pakkeautomatene våre er tidsbesparende nå før jul, hvor de fysiske utleveringsstedene er fulle av folk som både skal handle, og hente pakker, sier Bye.

Håndterer 250 000 pakker i døgnet 

Tiltakene PostNord har gjort skal gi en bedre kundeopplevelse gjennom hele året. Men, noen tiltak gjør selskapet opp mot jul.

– Vi har holdt på med forberedelser til høysesong og førjulshandel i mange år, så det ligger i vårt DNA og ruste opp før jul. Vi øker kapasiteten der vi ser behov – og gjør tilpasninger fortløpende. Bare i Oslo vil vi ha kapasitet til å håndtere ca. 250 000 pakker i døgnet, forteller Bye.  

Selv om vi er godt rustet for sesongen, er vi også ydmyke på at det kan bli noen forsinkelser.

– Det kan ta en til to dager ekstra å få varen levert i den mest hektiske tiden, så mitt klare råd til dere som skal bestille noe på nett er å være ute i god tid. Et lite førjulstips er å gjøre seg kjent med leveringstidene hos nettbutikken dere handler på, avslutter Bye.