Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Ny leder for Pakker og Stykkgods: — Vi skal ta vare på kundene våre

Per Arne Davidsen gikk inn i stillingen som direktør for Pakker og Stykkgods 1. oktober. Nå har han vært i selskapet i over en måned og har allerede gjort seg opp noen tanker om fremtiden og hva som skal til for at vi som selskap tar de riktige stegene de kommende årene. Vi har tatt en rask prat med Per Arne – vår nye direktør for Pakker og Stykkgods!

Per Arne kommer fra stilling som Regionssjef Oslo i REMA 1000 hvor han har vært i 15 år i ulike lederstillinger. REMA 1000 er markeds- og kostnadsleder innen dagligvare bransjen i Norge med erfaringer for arbeid med kostnadslederskap både mht. struktur og kultur.

Per Arne har tidligere gått gradene i gamle Tollpost Globe, og startet som terminalarbeider i 1996, på Alfaset. Deretter hadde han en rekke stillinger i Tollpost før han gikk inn i rollen som regionsdirektør i 2007.

 — Hvilke tanker har du gjort deg opp Per Arne etter noen uker i selskapet?

— Veldig mange gamle og nye «blå hjerter» som gjør en fantastisk god jobb. Så er det definitivt potensiale i å søke etter «beste praksis», den kan vi finne hvor som helst. Beste praksis handle også om å «blø for drakta», det skal være og forbli PostNord standard.

— Den tydeligste tanken jeg har fått er at omsetning løser de aller fleste «problemene» PostNord Norge har, markedet skal og må angripes både innenlands og utenfor grensene.

— Hvordan har mottakelsen og oppstarten vært for din del?

— Takk til alle jeg har møtt så langt, det har vært veldig fint. Beste opplevelsen så langt er skift- og kjøreleder samlingen på Gardermoen, hvor også Distriktssjefer og Regionsdirektører deltok. Det å møte førstelinjeledere og påvirke måten vi skal jobbe på fremover er morsomt, når man over tid har det morsomt på jobb. Så blir det veldig ofte lønnsomt over tid.

— Du kommer fra stilling som Regionsdirektør Oslo for REMA 1000. Er det mye fra rollen din som Regionsdirektør i REMA du kan ta med inn i stillingen som direktør for Pakker og stykkgods?

— Jeg hadde ansvaret for sentrallageret i REMA 1000 Norge i 10 år etter at jeg sluttet i Tollpost-Globe, de siste 5 årene har jeg vært kommersiell ansvarlig og driftsansvarlig i Oslo. 

— Jeg har drevet med logistikk hele livet, definisjonen på logistikk er FLYT og at vi hele tiden jobber med kvalitet hvor enn du er i verdikjeden. Jeg kommer fra en verden hvor opplæring og utvikling av medarbeidere virkelig er satt som prioritet nummer 1. Det handler om at trygge mennesker tar gode og riktige beslutninger. Jeg er vant med et møte i gjennomsnitt hver dag og en øverste leder som har sagt at mens de andre (konkurrentene) satt i møte. Så jobbet vi. Det fokuset kommer jeg til å ta med meg inn i Pakker og Stykkgods.  

— Du har jo fra tidligere erfaring fra selskapet (den gang Tollpost). Er det mye som har endret seg siden sist du var i selskapet?

— Den største endringen er produkter og tjenester, ellers så er det ganske mye likt. Vi skal nok ha fokus på økt standardisering på tvers av land og rydde for VEKST.

— Det mest gledelige er å møte gamle gode kjente og at det er fantastisk mange FLINKE kollegaer som jeg gleder meg til å vinne sammen med.

— Hva blir viktig for PostNord i årene fremover fra ditt ståsted?

— Ta vare på de kundene vi har og etablere nye kunder. Vi må også forstå mottakerkunde, altså forbrukerne. Vi må tenke at alle rundt oss i det daglige faktisk er kunder. Da må vi oppføre oss i alle kanaler som finnes. Vi må ta vare på merkevaren vår.

— Det viktigste er å ha kontroll på det vi driver med og at omsetning løser «nesten» alle problemer. Riktig kapasitet til riktig tid snakket vi om på slutten av 1990 tallet, det er like viktig inn i fremtiden.