Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Jakten på pakkens eier

I løpet av et kalenderår dukker det opp flere tusen umerkede pakker på PostNords terminaler rundt om i landet, hvor det verken står navnet på avsender eller mottaker. Da er det en helt spesiell gjeng som blir koblet på saken.

Når PostNord kommer over umerkede sendinger og pakker som ikke kommer frem til mottaker som planlagt, er det Kim Ødegaard og hans kollegaer som tar seg av etterforskningen hos PostNord.

– Vi jobber på spreng for at alle pakkene skal komme frem. Den største utfordringen er de umerkede pakkene, der det verken står navnet på avsender eller mottaker. Da har vi ikke noe særlig å gå på for å finne frem til den rettmessige eieren, sier Kim Ødegaard, leder for sikkerhetsavdelingen i PostNord.

Det er hovedsakelig to ulike innganger på sakene Kim og hans kollegaer prøver å løse. Enten får de en henvendelse fra kundesenteret om at noen har etterlyst en pakke, eller de får en umerket pakke i fanget. I de første tilfellene gjennomføres både digitale og fysiske søk, blant annet på terminal der den sist ble registrert. Hvis det ikke løser mysteriet, må de lete i den umerkede avdelingen.

– Det som ofte har skjedd er at merkingen har falt av i løpet av transporten, forteller han.

Førjulstips 

Og nå som vi befinner oss midt i den travleste tiden på året har etterforskeren Kim noen gode anbefalinger til alle der ute.

– Skal du sende en julegave så legg den oppi en solid eske, med tydelig merking. Da er det mindre sannsynlig at merkingen blir slitt eller faller av, enn når adressen er festet direkte på julegavepapiret.

PostNord har også en egen tjeneste for forsendelser av pakker mellom privatpersoner.

– Pakker som sendes fra privatpersoner til andre privatpersoner fører med seg noen andre utfordringer enn pakker som går fra butikk til person. Når du skal sende pakker privat, tenk på hvordan den siste pakken du fikk fra en nettbutikk var merket. De er gode på det. Lim og tape merkelappen godt på pakken for å forsikre deg om at emballasjen ikke går i stykker i løpet av frakten. Pappesker er langt bedre enn annet gavepapir, sier Kim.

Legg igjen spor - bruk etternavn 

Når Kim og hans kolleger ikke klarer å finne ut hvem pakken er til eller fra, får medarbeiderne oppgaven med å åpne pakken for å lete etter spor.

– Vi har nøkkelpersoner som har myndighet til å åpne pakkene, i tråd med personvernregler, postloven og GDPR. Det er jo gjerne personlige forsendelser, og det er viktig for oss å gjøre dette med respekt for dem pakken er til og fra. Noen ganger finner vi et viktig spor i pakken, som en pakkseddel eller til/fra-lapp, som hjelper oss videre i etterforskningen, sier han.

Men det er dessverre ikke slik at til og fra-lapper på selve julegaven alltid løser mysteriet.

– De aller fleste skriver til og fra med fornavn. Om pakken er til Anne fra Britt, så er vi egentlig ikke kommet så mye lenger i etterforskningen. Derfor vil jeg oppfordre alle til å bruke etternavn på selve pakken, selv om det kanskje føles litt unaturlig – eller aller helst legge en ekstra lapp inne i pakken med både fullt navn og adresse til både avsender og mottaker. Da kommer pakken frem, selv om den skulle miste selve merkingen sin, sier Kim.

Håndlagde gaver

Mange av pakkene de åpner har stor affeksjonsverdi, og derfor er det ekstra viktig for teamet å løse så mange saker som mulig.

– Vi ser ofte at det sendes pakker som det ligger mye arbeid bak, for eksempel barnebarn som har laget håndlagde ting til sine besteforeldre. Det er ekstra sårt å tenke på at disse gavene ikke skulle komme frem, forteller Kim.

PostNord har tre måneders lagring på normalvarer, men kan også beholde pakkene lenger om det for eksempel er ting med personlig tilknytning og verdi.

– Ønsket vårt er at så mange som mulig av pakkene skal havne hos den rette mottakeren, og det gjør de. 99,99 prosent av pakkene kommer frem til mottakeren, selv om det kan ta noe lenger tid for enkelte av dem. Hvis det har gått veldig lang tid uten at noen har etterlyst en pakke eller vi har hatt suksess med å finne ut hvem den tilhører, så sender vi innholdet i pakken til Fretex. Det gjør at noen likevel får glede av den, selv om den aldri kom frem til den egentlige mottakeren. Det gjelder ikke produkter som brukte pc-er, mobiler eller lignende, som kan inneholde personlig informasjon som ikke bør komme på avveie. Slike ting destruerer vi, sier Kim.

PostNord har flere metoder på å spore opp de rettmessige eierne av pakker som kommer på avveie. I enkelte tilfeller er det vanskelig for PostNord å gjøre noe proaktivt selv. Hvis det er en vare «alle» selger, som f.eks klær, hvor vi må registrere inn pakken og vente på en etterlysning fra kundesenteret. I andre tilfeller er det lettere for oss å lykkes i jakten på eieren, hvor vi rett og slett må være litt detektiver.

– Et eksempel på en leteaksjon der rettmessig eier ble funnet var da PostNord mottok ett bildekk uten noen informasjon, foruten en intern plukklapp fra avsender. På denne plukklappen var det ingen informasjon om avsender, men det sto et registreringsnummer på lappen. Basert på registreringsnummeret klarte PostNord å spore opp eieren, som hadde mottatt 3 av 4 sendinger. Det siste bildekket manglet, avslutter Kim.