Driftsmeldinger
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger
Neste år skal Tim Bogdanov plante PostNord-flagget på toppen av Mount Everest. Så vil eventyreren klatre mye høyere.
- På sikt: Olympus Mons, sier Bogdanov da vi møter ham i PostNords store terminal på Alfaset i Oslo, der han er arbeidende formann mellom sine stadig mer utfordrende ekspedisjoner.
- At det var?
- Høyeste fjellet på Mars. 26.000 meter. Den teknologiske utviklingen går så fort at jeg kan tillate meg å ha sånne ambisjoner. Elon Musk har planer om å sende det første bemannede fartøyet til planeten allerede i 2024. Jeg har forsøkt å ta kontakt for å spørre om vi skal trene sammen. Ettersom gravitasjonen er så liten der, tror jeg ikke klatringen blir så teknisk utfordrende, sier den svenske 34-åringen.
Svar har han ennå ikke fått, men Bogdanov er ikke en mann som gir seg så lett. Det har han demonstrert siden han som elleveåring satt som fjetret foran TV-skjermen hjemme i Göteborg og fulgte landsmannen Göran Kropp sykle fra Sverige til Nepal og deretter bestige Mount Everest.
En gnist var tent. Sånn ville Tim også leve. Siden har han syklet stadig lengre og klatret stadig høyere.
Da sykkelturer og klatring i Europa ikke lenger var utfordring nok, bestemte han seg i 2008 for å sykle fra Sverige til Beijing og se på sommer-OL. Sammen med 2 kamerater fulgte han solen til Afrika, men fra Etiopia syklet han alene østover. Det holdt på å gå galt nesten umiddelbart. Én sak var barn som kastet stein og bokstavelig talt forsøkte å stikke kjepper i hjulene hans. Langt verre var det like ved grensen mot et Somalia i full oppløsning.
–Der sto 3 flyktninger truende med sverd midt i veien. Jeg klarte å tråkke forbi dem, men de kom løpende etter, og jeg hadde en bratt bakke rett foran meg. Heldigvis hadde jeg allerede syklet i 5 måneder og hadde bra trykk i beina, så jeg kom meg
unna, forteller han, tilsynelatende helt uanfektet.
For skrekken fikk han ikke. Da han satt på flyet hjem fra Beijing etter helskinnet å ha forsert 2400 mil på sykkelsetet, inkludert en omvei rundt Kina, bare visste han at han måtte ut igjen. Og takket være velviljen fra PostNord har det latt seg realisere, igjen og igjen og igjen.
–Jeg har alltid fått komme tilbake og jobbe mellom ekspedisjonene. Det er jeg dypt takknemlig for. Jeg har sjefer og kolleger, som Johan Abrahamsson og Arild Lund, som alltid stiller opp. Jeg forsøker å gi mest mulig tilbake når jeg er her. Samtidig svirrer tankene alltid rundt nye eventyr, sier han.
PostNord i Oslo har han vært tilknyttet siden 2010, da fabrikken han jobbet på utenfor Göteborg ble nedlagt. Kombinert med en asketisk livsstil – Bogdanov bor hjemme hos foreldrene når han er i Sverige, leier rom hos en kompis i Oslo, har ikke bil og kjøper bare nye klær når de gamle er helt utslitt – har inntektene fra lessingen og lossingen tillatt ham å sette seg selv på stadig større mentale og fysiske prøver.
–På ekspedisjoner må jeg klare meg med det jeg har med på sykkelen. Slik har jeg lært at jeg klarer meg med lite. Folk i Norden jobber mye og tjener godt, men har lite fritid. Da er det lett å havne i forbrukerboblen og bli opptatt av ting. Jeg vil ikke moralisere over hvordan andre lever, men hvis noen lar seg inspirere av meg, er jo det fint.
Bogdanovs merittliste begynner å bli lang. Han har som eneste svenske besteget de 10 høyeste fjellene i Sør-Amerika uten bærehjelp og oksygen.
I fjor syklet han til Novgorod i Russland, landet der familien bodde til han var 5 år, og så Sverige slå Sør-Korea i fotball-VM. Deretter besteg han sitt første 8000-metersfjell, Manaslu i Nepal, uten medbragt oksygen og bærehjelp.
Da han kom ned fra Manaslu, med forfrysninger i tærne, kjente han seg umiddelbart klar for neste store oppgave: Mount Everest.
–Sannsynligvis kommer det alt i alt på bortimot 300.000 kroner. Derfor har jeg etter mange år som godsekspeditør takket ja til en bedre betalt stilling som arbeidende formann. Jeg jobber både, kveld- og nattskift samt mest mulig overtid, forteller han.
Og på toppen av verdens høyeste fjell vil han altså plante PostNord-flagget, som takk for at bedriften gir ham så mye frihet. Neste år blir han borte fra jobben fra februar til mai. Først klatrende i Sør-Amerika for å akklimatisere seg til høyden, så i Himalaya for å sette inn støtet mot Mount Everest. Også den ekspedisjonen skjer uten oksygenhjelp og bærere.
–Göran Kropp er den eneste svensken som har klart det før meg, men han hadde følge med en sherpa, jeg skal klatre helt alene. Jeg har høy smerteterskel og fungerer godt i høyden. Det gjelder bare å gjøre de rette forberedelse og legge ned nok trening. Mange er på Everest for opplevelsen. Jeg er der for utfordringen.
–Hvis den første turen opp går greit, og forholdene ligger til rette, vil jeg gjøre et nytt forsøk etter ha hvilt en snau uke. Verdensekorden er på 16.42 timer. Den skal det være mulig å slå.
Meld deg inn i en Facebook-gruppe, for eksempel "bicycle touring". Der kan du få masse tips og svar på spørsmål.
Begynn for eksempel med en ukes tur. Fra Oslo til Tyskland gjennom Danmark, eller nordover gjennom fjellene.
Ha med campingsutstyr. Da har du frihet til å stoppe hvor du vil. Liggeunderlag, sovepose, stormkjøkken og hodelykt er alt du behøver.
Pass på å ha gode dekk, så slipper du mange punkteringer, og et godt sete. Så får sykkelen heller være litt tyngre.
Ikke tenk at du må være i god form. Tilpass dagsetappene etter egen kapasitet. Folk tror dette er en vanskelig måte å reise på, men det stemmer ikke. Den er fantastisk.
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger