Grønne leveranser – Kutter CO2-utslipp der det er mest å spare
PostNord har en ambisiøs klima- og bærekraftstrategi. Selskapet ønsker å være fossilfrie innen 2030. For å lykkes med dette er arbeidet allerede godt i gang.
Over de siste årene har PostNord byttet ut flere fossildrevne kjøretøy med elektrisitet- og biogassdrevne biler. Per i dag har PostNord Norge 116 el-varebiler, 115 biogassbiler og 7 elektriske containerbiler, som brukes der de har størst effekt i forhold til å redusere CO2-utslipp.
– Mesteparten av CO2-utslippet til PostNord kommer fra veitransport, og miljøstrategien vår handler i stor grad om å bytte ut deler av eksisterende bilpark med null- og lavutslippsbiler. Dette er selvsagt en stor kostnad, og ikke noe som vi kan gjøre over natten. Vi faser ut fossildrevne kjøretøy, og fokuserer nå på elektrisitet og biogass, sier assisterende direktør for Miljø & bærekraft i PostNord, May-Kristin Willoch.
Per i dag ønsker PostNord Norge batterielektriske varebiler som skal distribuere i byer og lastebiler som går på biogass.
– Det er et viktig prinsipp for oss i PostNord å sette inn de utslippsfrie bilene på de rutene vi kjører mest gods, ved bykjøring, til servicepartnere, ut til pakkeautomater og mellom terminalene våre. Ved å lage «grønne korridorer» sørger vi for at vi kutter mest mulig av våre utslipp der det er mest mulig å spare, forteller May-Kristin.
Grønne leveranser til pakkeautomat
I dag har PostNord «grønne korridorer» til mange av sine pakkebokser og ombud. De ønsker å øke denne andelen ytterligere. I dag blir ca. 1/4 av pakkene til pakkeautomater og til hentested levert fossilfritt.
– Grønn transport til pakkeautomater og ombud er svært viktig. Mye av bakgrunnen for at vi også satser på pakkeautomatene våre og fortsetter utrullingen skyldes blant annet reduksjonene i Co2-utslipp. Sammenlignet med hjemlevering kan vi spare opp til 25 % Co2 ved å levere til automat, dersom pakkeautomaten er i gå-avstand fra hjemmet til forbrukere, eller de henter pakken samtidig som de gjør andre ærend, avslutter May-Kristin.
I årene fremover ser PostNord en tydelig trend mot mindre fysiske pakker. Et av de viktigste verktøyene de har for å møte denne utviklingen pakkeautomatene. Innen 2025 vil PostNord ha ca. 5 000 automater utplassert – og i løpet av årene som nå kommer forventes det en tredobling av pakker levert til pakkeautomat.