Fossilfri pakketransport innen 2030
PostNord konsernet har som mål å bli fossilfritt innen 2030, hvor utskiftningen av bilparken blir en viktig brikke i årene fremover.
PostNords ass. direktør for miljø og bærekraft, May-Kristin Solberg Willoch er klar på hva som må gjøres for å få oppnå det ambisiøse målet – samarbeid for å finne de beste grønne løsningene.
– Målet om å bli fossilfri skal vi oppnå først og fremst gjennom systematisk utskifting av bilparken vår. Det meste av våre utslipp kommer fra bilparken, så her jobber vi tett sammen med andre, spesielt våre underleverandører, sier May-Kristin.
Omstillingen av PostNords egen bilpark går så langt etter oppsatt plan.
– Det har vært lang leveringstid på de fleste av biogassbilene, men nå er de på plass og vi har fått hentet ut verdifull støtte fra Enova. Målet om fossilfri 2030 står ved lag, og vi har akkurat laget planer for utfasing av fossile biler for perioden 2025-2027. Nå gjelder det å jobbe målrettet og strukturert i årene framover, forteller May-Kristin.
Avhengig av underleverandører
PostNord Norge har mange egne biler og egenansatte som kjører for dem. Like fullt er logistikkbransjen en bransje der underleverandører spiller en stor rolle for de fleste aktører – også PostNord.
– Arbeidet med utskiftningen av egen bilpark går bra i egen regi, men vi er helt avhengig av å få med underleverandørene våre, dvs transportørene – de må også omstille seg. Det blir det viktigste arbeidet fremover.
– Hva er det som gjenstår nå for å komme i mål til at PostNord skal være fossilfrie innen 2030?
– Nå gjelder det å få med transportørene, som selvsagt innser at fossile kjøretøy må skiftes ut. Transportørene ønsker å være med på det grønne skiftet, og ser at det også styrker egen bedrift å omstille seg. For transportørene handler det om investeringskostnader som skal tas til rett tid, samt forutsigbarhet i kjøringen. Her må PostNord tilrettelegge med riktige insentiver, og være en samarbeidspartner og tilrettelegger så godt vi kan, sier May-Kristin.
Grønne samarbeid
Til tross for at PostNord gjør mye for et helgrønt skifte, er May-Kristin klar på at skiftet ikke er noe selskapet klarer alene.
– Vi kan ikke bli bærekraftige på egenhånd. Derfor er vi med i forskningsprosjekter og inngår strategiske samarbeidsavtaler med andre selskaper som ønsker det samme som oss – et grønt skifte. Blant annet har vi tidligere inngått et samarbeide med Eviny, som etablerer ladestasjoner på våre terminaler. Med snart 130 elektriske kjøretøy er det et stort behov for lading. Det er ikke tilstrekkelig med lading på egne terminaler
- Framover vil vi også trenge lading langs vei, og her er det viktig at hele bransjen står sammen avslutter May-Kristin.