Arendalsuka – sammen for en smartere fremtid (mobilitet 2040)
Administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid, ønsket alle fremmøtte i dag velkommen til debatt om fremtidens mobilitet for Norge. På scenen deltok blant annet representanter fra forskningsrådet, politikere fra Stortinget, vegdirektøren og toppledere fra næringslivet. Robin Olsen, administrerende direktør for PostNord Norge snakket om netthandel, som en viktig drivkraft for omstilling, utvikling og mobilitet.
Slik vi erfarer, er varehandelen gjennom en stor digital transformasjon. Netthandelen fortsetter å vokse og tar markedsandeler fra butikkhandel. Netthandelen har doblet seg i forhold til nivå før pandemien, mens butikkhandelen er på nivå eller lavere enn før pandemien. Denne utviklingen har forsterket seg etter pandemien. Vår seneste netthandelsrapport viser at forbrukere blir mer digitale, og i 2024 oppgir 81 % av norske forbrukere at de handler på nett månedlig og 13 % handler på nett ukentlig. Det som er spesielt etter pandemien er at netthandelen utenfra Norge har tatt fart. 48 % av forbrukere har handlet fra utenlandske nettbutikker sist måned, og vi ser en dreining fra nordiske nettbutikker til globale nettbutikker, som eksempelvis Temu.
- Generelt ser vi at nettbutikker fra Kina virkelig har tatt markedsandeler i netthandel og det med et økt tempo. Forbrukere er mer prissensitive med dagens økonomiske situasjon og leveringstiden er kraftig redusert for leveranser utenfra Norge og Norden. Bestillinger fra nettbutikk i Kina har nå en leveransetid på under 2 uker, som ville vært utenkelig før pandemien. Digital handel gjør verden mindre og den globale konkurransen øker. Dette påvirker varehandelen i Norge, som omstiller seg til økt netthandel med omni-kanal løsninger med å kombinere fysisk handel med netthandel. Det det er en realitet som varehandelen, næringslivet og politikere i Norge må forholde seg til, uttaler Olsen.
Fremtidens logistikk- og transportbehov
Utviklingen innen varehandelen påvirker logistikknæringen. Vi registrere en sterk vekst av varer til forbrukere (B2C) og færre varer som leveres til butikker (B2B). Det betyr også en omstilling for logistikknæringen for store investeringer i tjenester og infrastruktur som understøtter flere og mindre pakker til forbrukere, og som samtidig reduserer kapasitet og kostnader til butikkleveranser. Vi ser derfor et økende pris- og kostnadsfokus fra bedrifter og forbrukere, som ønsker lavere fraktkostnader. For nettbutikker ser vi også en utvikling av frifrakt-løsninger som nå står for 30 % av det som handles på nett. Dette drives av internasjonale nettbutikker og nasjonale nettbutikker, som fysiske butikker må forholde seg til. For logistikk- og transportnæringen legger dette igjen press på standardisering, forenkling og effektivisering i transportløsninger med lavere fraktpriser. Kostnadslederskap blir en forutsetning for å være markedsleder i bransjen. Dette i kombinasjon av at forbrukere ønsker ulike leveransevalg, enten hjemlevering eller utlevering via butikk eller pakkeautomat – og da helst uten å betale for frakt.
Når det gjelder fraktalternativer har pakkeautomater tatt fart. Årsaken er enkel. Det er trygt og miljøvennlig, og er det mest pris- og kostnadseffektive leveransealternativet fremfor hjemlevering eller hent i butikk. Per nå er det ca. 10 000 pakkeautomater i Norge hvor ca. 15 % av varene leveres fra pakkeautomat. Ser vi på land som ligger lengre fremme på digital handel ligger andelen over 80 %. Vi tror at det blir en mangedobling av pakkeautomater i Norge, og at så å si alle vil ha en pakkeautomat, som er nærmere enn 300 meter fra hvor man bor, om få år. Dette gjør igjen at netthandelen blir mer kostnadseffektiv og bekvem, i en verden som blir stadig mer digital.
- Oppsummert, store deler av varehandelen og logistikknærmingen står overfor store omstillinger. Dette må møtes med rett innsikt og rammevilkår med riktig virkemiddel. Dette krever blant annet mer innsikt og forskning. Prosjektet «Mobilitet 2040» fra NHO og innsikten fra denne er viktig for oss i næringslivet, slik at vi får en effektiv flyt av varer i tjenester i landet som gagner alle i Norge.
Are Kjensli, administrerende direktør for NHO LT, avrundet den innsiktsfulle timen, med blant annet fire avgjørende innsatsområder på veien fremover for en smartere fremtid, herunder;
- Kompetanseutvikling
- satsing på forskning og utvikling
- proaktiv regulering og regelverksutvikling
- samarbeid på tvers av sektoren og landegrenser
(Kilde: Mobilitet 2040, Fremtidens mobilitet for Norge)
På bildet, fra Arendalsuka og mobilitet 2040 – Hvordan kan den digitale transportrevolusjonen bli en del av NTP?:
Fra venstre, Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO LT og programleder, Bernt Reitan Jenssen, konsernsjef i Ruter og Robin Olsen, administrerende direktør i PostNord Norge.