Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Digital tilgjengelighet på postnord.no og i PostNord Norge-appen

Alle skal kunne bruke postnord.no like enkelt. Derfor jobber vi allerede med forbedringer etter EUs tilgjengelighetsdirektiv som trer i kraft i 2025. Vi er klar over utfordringene og jobber kontinuerlig med å inkludere alle brukere, uavhengig av behov og forutsetninger. Din opplevelse er viktig for oss.

Hva er digital tilgjengelighet?

Digital tilgjengelighet betyr at alle nettsider og apper skal være enkle å bruke for alle. Dette oppnås ved å følge regler og retningslinjer som gjør innholdet tilgjengelig og brukervennlig for alle brukere.

Hvor tilgjengelig er postnord.no?

Vi er klar over at deler av postnord.no ikke er fullt tilgjengelig. Se delen "Innhold utilgjengelig" nedenfor for mer informasjon.

Hva kan du gjøre hvis du ikke kan bruke deler av postnord.no?

Vi jobber kontinuerlig med å forbedre tilgjengeligheten vår. Hvis du støter på problemer som ikke er nevnt her, eller hvis du mener vi ikke overholder lovkravene, vennligst fyll ut skjemaet lenger ned på siden.

Tilsyn

Tilsynet for universell utforming av ikt (Uutilsynet) har ansvar for tilsyn med lov om tilgjengelighet til digitale offentlige tjenester. Hvis du ikke er fornøyd med hvordan vi håndterer dine tilbakemeldinger, kan du kontakte Uutilsynet å rapportere det her: Tilsynet for universell utforming av ikt.

Teknisk informasjon om tilgjengelighet på postnord.no

Postnord.no er delvis i samsvar med lov om tilgjengelighet til digitale offentlige tjenester på grunn av manglene beskrevet nedenfor.

Innhold som ikke er tilgjengelig

Innholdet beskrevet nedenfor er ikke fullt tilgjengelig på en eller annen måte.

Manglende overholdelse av lovkrav

Postnord.no ble revidert for tilgjengelighet av Funka mellom 29.februar og 25. mars 2024. Vi har også brukt analyseverktøyet Siteimprove for å identifisere og fikse problemer i henhold til lovpålagte krav. 

Struktur og semantikk

  • Overskriftshierarkier kan være feil eller mangle passende tagger.
  • Overskrifter dukker noen ganger opp uten tilknyttet innhold.
  • Rolle- og lenkegrupper er ikke alltid riktig definert.
  • Tabeller kan bruke feil HTML-elementer.
  • Sitat i artikler kan mangle riktig HTML-struktur.

Navigasjon og lenker

  • Lenkemål er ikke alltid klart angitt.
  • Noen knapper og lenker kan mangle tekstalternativer (f.eks. aria-label).
  • Ukorrekt eller ugyldig ARIA-kode kan forekomme. 

Farger og kontrast

  • Fargekontraster kan i noen tilfeller være utilstrekkelige.

Bilder og medier

  • Enkelte produktbilder mangler alternativ beskrivelse.
  • Video- og lydinnhold mangler noen ganger teksting eller tolkning.

Skjemaer og interaktive elementer

  • Skjemaer kan ha tilgjengelighetsproblemer. Feilmeldinger er ikke alltid plassert ved siden av de tilsvarende feltene og kan mangle beskrivende tekst. I noen tilfeller brukes en asterisk (*) for å indikere obligatoriske felt uten forklaring i tekst eller kode, noe som kan skape forvirring. Semantiske HTML-tagger kan også mangle eller være feilimplementert, noe som påvirker tilgjengeligheten for brukere med hjelpemidler som skjermlesere.

Dokumenter

  • PDF-filer og andre dokumenter er ikke alltid tilgjengelige.

Støtte for skjermleser

  • Vi jobber kontinuerlig med å forbedre støtten for skjermlesere, men vi kan for øyeblikket ikke garantere at alle deler av nettstedet fungerer fullt ut med hjelpeteknologi som skjermlesere.

Brukerinnstillinger (lys/mørk modus)

  • Nettstedet støtter for øyeblikket ikke brukerens systeminnstillinger for lys eller mørk visningsmodus. For eksempel kan brukere med mørk modus aktivert fortsatt se en lys versjon av siden.

Tilgjengelighetserklæring, tilgjengelighet på appnedlastingssider

  • I henhold til lovbestemmelser må alle sider hvor vår app kan lastes ned inkludere en lenke til tilgjengelighetserklæringen. Vi er klar over at denne lenken kan mangle på noen av disse sidene. Vi jobber med å identifisere og korrigere disse tilfellene for å sikre at tilgjengelighetserklæringen alltid er lett å finne.

Tredjeparts løsninger

Nettstedet inkluderer funksjoner og innhold fra tredjepartsleverandører, som visse skjemaer. Disse komponentene er ikke alltid under vår direkte kontroll og kan inkludere tilgjengelighetsproblemer. Vi krever at våre leverandører oppfyller tilgjengelighetsstandarder og opprettholder en kontinuerlig dialog for å sikre at identifiserte problemer løses over tid.

PostNord online kundeservice
 
Vi er klar over at vår nåværende kundeserviceplattform, som er bygget på en tredjepartsløsning, ikke oppfyller alle tilgjengelighetskrav. Vi tar dette på alvor og jobber med en ny, forbedret løsning som skal lanseres i 2025. I mellomtiden kan noen funksjoner ikke være fullt tilgjengelige for alle brukere.
 
Dette gjelder også widgeten i nedre høyre hjørne av sidene våre, som kan ha tilgjengelighetsproblemer avhengig av hvordan den teknisk er implementert av tredjepartsleverandøren.
 
Vi beklager dette og takker for tålmodigheten mens vi jobber med å levere en bedre, mer tilgjengelig kundeserviceopplevelse.
 
Vi jobber kontinuerlig med å løse disse problemene.

Siden ble publisert: 02.09.2024
Siden ble oppdatert: 16.06.2025

Har du funnet mangler i tilgjengelighet?